Wednesday, December 16, 2009

Hari ini 16/12/09 bersamaan 29 zulhijah.
Waktu saya kuliah dulu punyalah susah nak menyiapkan tesis untuk program sarjana. Semuanya kena taip . Jika silap pakai blanko. Bila tunjuk pada pensyarah kena conteng sana sini. Lepas tu betulkan balik satu per satu. Jadi proses ni saja mengambil waktu enam bulan. Kalau tak kuat semangat boleh give up. Tapi kesusahan ini mengajar kita untuk lebih dewasa dan berjiwa kental.
Teknologi dah berubah. Sekarang semuanya mudah, hanya gunakan komputer. Boleh simpan dalam berbagai bentuk. Boleh kirim langsung pakai internet ke seluruh dunia. Kalau silap hanya perlu betulkan tempat yang silap itu saja. Yang lain boleh teruskan . Jadi proses mudah dan cepat.Bahan rujukan boleh serve internet. Buka google macam-macam ada. Jadi pelajar sekarang lebih manja dan nak cari jalan mudah. Tak apalah tapi semangat untuk berjaya perlu ada. Zaman saya dulu jenuh duduk dalam library cari bahan. Berbulan-bulan lamanya kena rujuk buku teks dan jurnal.
Internet mula diperkenalkan tahun sembilan puluhan. Begitu juga dengan World Wide Web. Orang yang bertanggungjawab untuk memperkenalkan sistem ini adalah seorang jurutera komputer Inggeris iaitu Tim Berners lee yang memperkenalkan World Wide Web tahun 1991. Breakthrough yang sebenar terjadi bila internet mulai digunakan. Kebanyakkan kita menyangka world wide web sama dengan internet. Sebetulnya ada perbezaan antara keduanya. Menurut Bernet Lee the internet is a network of networks. It is made of cables and computers. It delivers packets anywhere in the world normally in well under a second.The web is an abstract space of information. On the net you find computers , on the web you find documents, sounds, videos, information. Jadi kedua-duanya telah memudahkan kerja manusia. Sebagaimana yang saya pernah tulis sebelum ini Bangalore India menjadi hub kepada outsource computer program untuk Amerika Syarikat dan bandar Dalian di Cina menjadi hub computer untuk Jepun.

Semua orang perlu pelajar dan menguasai teknologi ini untuk membolehkan kita maju dan mampu bersaing. Bangsa yang tidak menguasai teknologi ini akan ketinggalkan. Orang politikpun mengakui kepentingan teknologi ini untuk menjual idea bagi mendapatkan sokongan. Ianya sangat mudah dan boleh di akses di mana saja. Keluar negeripun kita boleh mendapatkan maklumat.
Wassalam

No comments:

Post a Comment