Monday, May 17, 2010

Hari khamis selesai presentation paper , saya ke Beach road dulu untuk makan tengahari dan solat jama'zohor dan asar. kalau tidak nanti di airport tak ada tempat khusus. Pengalaman saya beberapa tahun yang lepas memang ada prayer room di airport tapi tempat tersebut terbuka untuk semua agama .Pernah satu hari bila nak solat zohor saya nampak ada seorang wanita mat salleh yang tengah beryoga. Dia beryoga dalam bilik prayer room bersama- sama dengan jamaah laki-laki yang nak bersolat. kami pun tak ambil pedulu , lantak hang lah nak buat apa. yang penting kami solat macam biasa. Oleh itu saya solat di jalan Sultan agar lebih khusuk dan afdal. Selesai solat saya langsung kembali ke marina bay Sand hotel untuk mengambil beg dan langsung berangkat ke airport. kebetulan yang memandu teksi tu laki-laki Cina yang cukup rajin bercakap. dia kata dia tahu banyak perkara kerana dia lulusan ekonomi. Dia tanya saya dari mana? saya jawab dari malaysia. Ya Malaysia saya tahu kata dia tapi jarang ke sana. sambil memandu macam-macam yang dia cerita dari maslah ekonomi sampai politik. Dia kata dia happy dengan apa yang dia buat dan dialah yang memberi tahu saya di Singapore terdapat 20,000 buah teksi. sebab itu katanya di jalan raya majoriti kerea adalah teksi. Saya tengok ada juga kebenarannya kerana waktu saya ke airport di sepanjang jalan penuh dengan teksi.

Sampai di airport baru jam 2.30 petang sedangkan flight saya jam 6 petang. saya langsung ke kaunter MAS untuk mendapatkan penerbangan awal. Petugas kaunter cukup ramah dan memberi tahu kalau nak cepat naik Silk air jam 4 petang. Saya langsung ke kaunter Silk air dan kebetulan ada pula tempat duduk yang kosong. Jam 4 petang saya terbang dengan Silk air. Saya lihat pesawat masih baik macam dulu. Terakhir saya menaiki Silk air adalah pada tahun 2003. Cuma yang berubah adalah uniform paramugarinya. semua wanita tak ada laki-laki macam MAS atau Yemen airline. Warna baju mereka hijau muda dan ketua paramugari warna merah nipis. Pelayan cukup ramah kerana memang dah terlatih. Saya masih ingat betapa kasarnya paramugari yang bertugas di Yemen air kerana mereka kesemuanya bukan rakyat Yemen tapi dari negara luar. Bila penumpang minta sesuatu malah di marah oleh mereka.Saya pun sempat marah juga kerana safety belt tak ada tempat penyangkuk. Saya minta pasang yang baru tapi tak ada alat ganti. Nasib baik ada tempat duduk lain yang kosong , jadi boleh pindahlah. inilah pengalaman di Yemen air sewaktu saya ke Sanaa yemen tahu lepas.
Banyak berjalan banyak pengalaman. Sebab itu agama kita menyuruh kita mengembara untuk melihat keunikan kehidupan ini.Bila dah jadi speaker di peringkat international dapatlah kita berjalan. kalau tidak siapa yang nak bayar ongkosnya.

Sampai di KLIA 50 menit kemudian. Perjalanan cukup lancar , begitu juga proses untuk mengambil beg.Saya lihat KLIA dah banyak berubah. Sekarang dah penuh dengan kedai untuk menjual berbagai macam barang. Dah sama macam Changi airport.

Conference kali ini memang banyak topik yang dibincangkan bermula dari leadership, hospital management, nursing, surgery dan berbagai lagi topik yang dibincangkan.Ada berpuluh kertas kerja yang dibincangkan.Rasa saya ada tujuh sub bahagian dengan terdapat bilik pameran untuk peralatan perubatan. Namun conference ini tak sebesar Arab health di Dubai yang menjalankan 28 concurrent seminar serentak dengan bilik pameran yang cukup besar.Jadi skala di Marina Bay masih kecil dibandingkan dengan Dubai.

Cukuplah dulu cerita tentang conference ni. Wassalam