Friday, May 14, 2010

Saya berangkat ke Singapore pada 11/5/10 pukul 4.30 petang menerusi penerbangan Malaysia Airline. Perjalanan lancar dan cuma mengambil waktu 50 menit. Biasalah dalam kapalterbang cuma di hidangkan secawan air minuman dan sepeket kecil kacang.Sampai di Changi lepas mengambil beg saya menaiki teksi. Tak lama menunggu cuma 5 menit teksi dah ada. Jumlah teksi cukup banyak. menurut keterangan pemandu teksi ada 20,000 buah teksi. wow cukup banyak. Pemandu teksi dari airport ke Marina Bay Sand hotel berasal dari Sg.Besi tapi dah menetap di Singapore dan menjadi warga negara Singapore. Dia kata masih boleh bertutur bahasa Melayu. Lebih kurang setengah jam saya sampai di Marina Bay Sand hotel.Tambang yang dikenakan adalah Sing Dollar 25 .Lebih kurang RM 70 .Rupanya hotel tempat saya menginap adalah hotel yang baru siap dan kompleh Marina Bay adalah komplek yang cukup canggih terdiri dari tiga Tower untuk hotel. Entah berapa ribu bilik saya kurang pasti. Di seberang jalan adalah komplek untuk Kasino dan konference. Kompleh ini keseluruhannya menelan belanja yang cukup besar. Kata pemandu teksi lebih dari Sing. dolar 100 billion. Entah betul atau tidak saya kurang pasti dan pemiliknya adalah Sand group yang katanya berasal dari USA.
Komplek ini mula dibuka pada 27 April iaitu beberapa minggu sebelum saya sampai.Saya ke sini di taja oleh penganjur konference Hospital Build Asia Conference 2010. Jadi dapatlah tidur di hotel mewah lima bintang secara percuma selama 2 malam. Wah hotelnya serba baru dan interior designnya sangat unik dan mengkagumkan. Dah rezeki nak dapat duduk free selama dua malam dihotel terkini dan mungkin tercanggih di Singapore.

Bila masuk ke dalam bilik hotel tak ada pula disediakan air minum. jadi terpaksa memasak dulu air . Nasib baik ada cerek letrik kalau tidak boleh kekeringan dibuatnya.Dalam hotel ada disediakan seterika untuk menggosok baju.Cuma biasalah di Singapore dalam bilik tak ada petunjuk arah kiblat. Nasib baik saya membawa kompas penunjuk kiblat.Memang kalau berpergian ke luar negara memang perlu membawa kompas untuk petunjuk kiblat.

Sampai di hotel pada waktu malam memang menyulitkan untuk mencari makan malam. Di hotel memang macam-macam ada tapi saya tak pasti makanan tersebut halal atau tidak.jadi malam tu makan mee segera yang dibawa bersama. Memang saya sengaja bawa mee segera dan sebuku roti sebagi persiapan untuk mengisi perut. Minum pagi pun macam tu juga saya makan roti dalam bilik kerana makanan di hotel yang tidak diketahui tentang halal atau tidak.

Saya langsung ke dewan konferen pukul 8 pagi untuk mendaftar sebagai speaker. Saya menjadi speaker pukul 12.30 tengahari dan sambutan dari peserta amat menggalakkan.Ada juga beberapa orang peserta yang meminta saya mengirimkan bahan tersebut melalui e mail kepada mereka.Makan tengahari saya terpaksa mengambil teksi ke beach road dekan jalan Sultan. di situ memang banyak gerai orang Melayu dan juga terdapat sebuah mesjid besar. Bila berada di situ terasalah macam di kampung sendir. tambang teksi ke Beach road pada hari pertama adalah Sing.dolar 5.20. Pemandu teksi adalah orang India, masih muda dan cukup mesra dengan pelnggan.

Besok kita sambung.Wassalam

No comments:

Post a Comment