Saturday, March 20, 2010

Antibiotik artinya ubat untuk membunuh bakteria. Bila bakteria menjadi patogen dalam badan maka badan secara otomatik akan melepaskan antibody. Bila antibody tidak mampu melawan asakan bakteria maka terjadi reaksi tindak balas dengan symptom demam yang kuat ,diikuti sakit kepala dan symptom yang lain. Symptom ini akan menyebabkan seseorang bertindak berjumpa dengan doktor untuk mencari penyembuhnya. Dalam badan manusi terdapat berbagai antibodi seperti sel darah putih, Immunoglobulin,mass cell, T helpher dan berbagai lagi. Yang pasti bila ada jangkitan bakteria maka kadar sel darah putih akan naik tinggi melebihi paras normal. Pengubatan jangkitan bakteria adalah dengan memberikan antibiotik. Biasanya pada peringkat permulaan doktor akan memberikan antibiotik mengikut kesesuaian berdasarkan pengalaman mereka. Rawatan seperti ini disebut imperative treatment yaitu memberikan antibiotik berdasarkan andaian sahaja. Jika rawatan ini tidak berkesan barulah doktor akan melakukan culture sensitiviti untuk mengenal secara pasti jenis bakteria yang menjangkiti pesakit dan jenis antibiotik yang sensitif terhadap bakteria tersebut.

Antibiotik akan mengambil masa antara lima hingga tujuh hari untuk memberikan kesan yang efektif membunuh sesuatu bakteria yang menjangkiti manusia. Biasanya pada hari ketiga pesakit mulai merasa lega dan sehat kerana sebahagian dari bakteria telah dibunuh. Jika dihentikan maka bakteria tadi mungkin membiak kembali dan jika sering terjadi begini maka bakteria kan menjadi tahan kepada antibiotik yang diberikan. Keadaan ini disebut resistant.Jika terjadi resistant maka antibiotik lain perlu digunakan kerana antibiotik tadi sudah tidak mampu lagi bertindak membunuh bakteria tersebut.

Sekarang sedang diadakan kempen mengurangkan pengambilan gula. Slogan yang digunakan adalah satu sudu gula sudah mencukupi, kalau kurang lebih baik. Berapa banyak gula yang kita makan setiap hari kadangkala kita sendiripun tak pasti. Yang kita tahu adalah berapa banyak gula yang kita tambahkan ke dalam minuman teh atau kopi yang kita minum setiap hari. Selebihnya kita tak perasan kerana gula sekarang ini terdapat dalam banyak jenis makanan. Dalam nasipun ada gula kerana nasi adalah sumber karbohidrat. Dalam badan ia akan bertukar menjadi gula. Dalam rotipun karbohidrat, dalam mi gorengpun sama. Dalam keledek pun ada. Apa lagi lauk pauk sekarang inipun ditambah gula untuk menyedapkannya. Di negeri Kelantan lebih banyak lagi gula yang digunakan. Kuah roti canaipun manis malah ada yang mencecah roti canai dengan gula pasir. Apa lagilah kueh mueh yang kita makan serta minuman tin yang kita minum.
Rakyat negara ini memang suka sangat minum minuman dalam tin terutama yang bergas. Sewaktu saya menaiki penerbangan balik ke KL dari Jakarta baru-baru ini ramai sungguh penumpang yang meminta minuman bergas yang mempunyai kalori yang sangat tinggi.Ya ianya dah menjadi sebahagian dari minuman harian kita. Sebab itu jumlah penduduk yang gemuk semakin bertambah dan jumlah penderita diabetes juga semakin meningkat dari hari ke hari.

Dua hari yang lepas saya ke kedai mamak kerana nak makan roti canai. Sebaik saja saya duduk datang seorang pelayan restoran dan bila saya minta minuman dan makanan dia macam blank saja.Saya ulang beberapa kali tapi dia masih kelihatan bengang. Kebetulan pada waktu itu lalu sesorang lagi pelayan lain , langsung dia yang mengambil pesanan. Dia kata pelayan tadi tu baru datang dari India ,belum faham bahasa Melayu.Kita memang tak dapat nak beza kerana muka mereka sama. Sangkakan rakyat tempatan rupanya baru datang dari India. Di kedai gunting rambutpun sama .Saya dah beberapa kali masuk ke kadai gunting dan setiap kali saya akan tanya dari mana. Dia akan jawab dari India. Setiap bulan tukang gunting ni akan bertukar dan kesemuanya berasal dari India.

Wassalam

No comments:

Post a Comment