Thursday, March 18, 2010

Dalam hidup ni banyak benda yang kita tak nampak dengan mata kasar.Tentu ada hikmahnya Allah tidak memberi kita penglihatan ni. Bayangkan kalau kita boleh nampak semuanya itu.Tentu kita tak akan bisa melalui hidup ini dengan tenang. Masyarakat Melayu amat mempercayai hantu jembalang lebih-lebih lagi sekarang ini banyak sangat filem kita yang menceritakan tentang hantu jembalang ini. Sejak dari kecil kita dah dipupuk dengan kepercayaan ini. Kalaulah kita nampak jin dan syaitan ini macam mana kita nak menjalanai kehidupan ini.
Saya tidak bermaksud untuk menyentuh panjang lebar tentang makhluk halus ini.. Yang ingin saya bicarakan pada kali ini adalah tentang makhluk halus bernama bakteria. Mahluk inipun tak dapat dilihat secara mata kasar tapi boleh dilihat menggunakan mikroskop. Bakteria ini terdapat dibadan kita, dalam mulut kita, dalam usus kita, di sekitar kita dan di mana saja. Dalam usus kita bakteria ini membantu mencernakan pemakanan kita . Yang paling sering ditemui adalah E. Coli yang keluar melalui najis kita, tapi bila dia masuk kembali melalui mulut kita maka ia mungkin boleh mendatangkan keracunan .
Di kulit kita juga terdapat banyak bakteria. Oleh itu cara termudah untuk menghilangkannya adalah dengan cara mencuci tangan sebelum kita makan, minum atau selepas melakukan kerja yang boleh mengotori tangan kita.

Bakteria ini dibahagi kepada beberapa kumpulan berdasarkan gram stain iaitu suatu teknik untuk mengkategorikan bakteria ini. Pada umumnya bakteria terbahagi kepada gram positif dan gram negatif. Kemudian dibahagia lagi menjadi aerobic dan anaerobic. Aerobic artinya memerlukan oksigen untuk hidup dan anaerobic tidak memerlukan oksigen untuk hidup. Yang paling banyak adalah golongan aerobic ini.

Bakteria yang ada dalam badan atau tubuh manusia disebut normal flora. Tapi jika menjangkiti manusia disebut patogen.Jika manusia dijangkiti olah bakteria yang terdapat dalam masyarakat maka ianya disebut community acquired infection. Jika jangkitan terjadi bila dimasukkan ke hospital maka disebut hospital acquired infection.

Beberap bulan lepas ada dilaporkan tentang statistik yang amat mengejutkan kita. Hampir 80% masyarakat kita tidak mencuci tangan setelah keluar dari tandas. Dalam tandas penuh dengan bakteria kerana tandas memang tempatnya untuk membuang kotoran.Jika tangan kita tercemar maka kita akan dijangkiti oleh kuman bila kita makan sesuatu. Bila kita memegang sesuatu maka temapat yang kita pegang juga akan dijangkiti oleh bakteria. Bayangkan bila kita memandu kereta maka stering kereta akan tercemar oleh bakteria. Bila orang lain menggunakan kereta kita maka tangan dia pula akan tercemar oleh bakteria yang ada pada stering kereta berkenaan. Dengan cara ini bakteria dapat berkembang biak.
Mari kita renungkan keperluan mengambil wuduk sebelum mengerjakan solat. Jadi paling kurang lima kali sehari kita sudah membersihkan diri. Mereka yang tidak solat tak akan ada kesempatan untuk membersihkan dirinya.
Sampai jumpa lagi
Wassalam

No comments:

Post a Comment