Monday, March 1, 2010

Selain ubat dalam bentuk cecair yang paling banyak digunakan adalah ubat dalam bentuk tablet.Tablet dicipta dalam berbagai bentuk, rupa dan warna.Ada yang dinamakan tablet biasa, ada sugar coated, ada film coated, ada slow release , ada sustain release, ada enteric coated dan ada sublingual.
Tablet di makan dengan beberapa cara.Ada yang langsung di telan, ada yang perlu di hisap dan ada yang perlu dikunyah terlebih dahulu sebelum di telan.Selain tablet terdapat juga capsule dalam berbagai bentuk.Ada yang berbentuk capsule keras dan ada dalam bentuk soft gel.Jadi semua ubat-ubatan yang telah disentuh mempunyai tujuan yang tertentu.Ia bukan dicipta secara suka-suka ikut selera pencipta tetapi mempunyai tujuan yang khusus.Ada juga ubat dalam bentuk lozenges dan pastiles.
Selain ubat berbentuk keras ubat -ubatan lain dicipta dalam bentuk patches iaitu ubat di tampal ke permukaan kulit seperti plaster.Jadi ubat akan meresap secara perlahan-lahan ke dalam tubuh manusia. Nanti dilain kesempatan kita akan perincikan satu per satu.

Hidup manusia banyak dipengaruhi oleh orang lain.Kita selalu sebut nanti apa pula orang kata.Nanti orang akan anggap apa pula.Malu kita nanti kalau tidak ikut kata orang.Akibatnya pemikiran kita, tindakan kita menjadi terbatas dan ada kalanya membebankan kita sendiri.Apa kah boleh kita mengambil sikap PEDULI APA ORANG KATA. Jawabnya ada yang boleh dan ada yang tak boleh.
Contoh bila kita nak beli baju kita kena cari yang ada jenama. Alasan kita nanti apa pula orang kata. nanti tak standardlah, nampak cara kampunglah, malulah dan sebagainya.Akibatnya kita perlu belanja lebih besar kerana takut apa orang kata.Kita mungkin boleh mendapatkan baju yang sama tanpa jenama dengan harga yang jauh lebih murah.Ini baru cerita baju, belum lagi cerita seluar,cerita kasut, beg tangan, jam tangan dan sebagainya. Banyak wang kita dihabiskan kerana membeli barang-barang yang ada jenama.Artinya kita membeli jenama bukannya barang yang kita perlukan. Kalau kita pakai baju yang berjenamapun siapa yang nak peduli.Kita yang perasan orang memerhatikan kita padahal orang tak kisahpun.Jadi hiduplah kita dengan bayang-bayang sendiri.Kita rasa orang lihat kita pada hal orang tak pedulipun.Kalau kita orang berduit tak apalah belilah apa yang kita mahu.Tapi kalau kewangan kita amat terbatas kenapa kita perlu menyusahkan diri hanya kerana kita takut apa orang kata.Ada orang yang sanggup menghabiskan puluhan ribu ringgit hanya kerana memakai bahan pakaian yang berjenama sedangkan bahan yang sama boleh didapati dengan harga yang amat berpatutan jika kita tidak mengutamakan jenama yang terkenal.Agama kita mengajarkan kesederhanaan.Jangan kerana takut apa orang kata kita timbul sifat riak dan berbangga diri.
Sama-sama kita renungkan.Wassalam

No comments:

Post a Comment