Tuesday, March 30, 2010

Pagi tadi saya sampai awal di Nilai dan minum teh di kedai mamak. Waktu tu baru jam 7.15 pagi. Sambil menunggu makanan dihidangkan saya ternampak tiga orang anak muda sedang asyik membelek laptop. Wow pagi buta begitu dah asyik membelek komputer riba.Bila sebut soal wow ni saya teringat filem P Ramli, tiga abdul. Saudagar unta tu kata jual manusia lebih untung dari jual unta.Filem-filem P Ramli memang ever green. Walau dah nonton banyak kali tapi setiap kali ditayangkan kita masih nak nonton lagi. Saya lihat setiap filem beliau mempunyai message yang tersendiri.
Saya menjadi hairan juga takkan lah lepas subuh langsung bawa laptop minum di kedai mamak.Entah siapa mereka sayapun tak pernah tahu. Setelah selesai makan saya sempat juga menjeling untuk melihat apa yang mereka asyikkan. Rupa mereka sedang menontot filem mungkin yang telah dimuat turun dalam komputer tersebut.
Sewaktu saya masih berulang alik ke JB dengan bas beberapa tahun yang lalu saya lihat ramai juga penumpang yang muda-muda membawa laptop.Kebanyakan untuk menonton CD mungkin untuk menghilangkan perasaan jemu. Kalau dulu dalam bas express ada dimainkan CD melalui TV yang dipasang dalam bas. Kini dah tak banyak bas yang memasang TV , jadi sebagai ganti penumpang membawa laptop. Yang tak ada laptop tu menggunakan play station untuk main game untuk menghilangkan bosan. Sebetulnya banyak yang boleh dilakukan seperti membaca buku, surat khabar ,berzikir atau membaca al Quran jika masih ada wuduk.Dalam kapalterbang tak ada masalah untuk mengambil wuduk tapi dalam bas masalah sikit kerana sekarang kebanyakan bas dah tak ada tandas lagi sebab rumit untuk menguruskannya.

Kerana penggunaan laptop , Play Station yang meluas maka kilang elektronik dah hidup kembali kerana permintaan komponen untuk membuat barang tersebut sedang meningkat.Saya mendapat maklumat ini dari seorang teman yang bekerja sebagai pengurus di salah sebuah kilang elektronik.

Dulu kalau nak pasang internet perlu ada talian telefon tetap tetapi kini dah cukup dengan broad band. Jadi tak lagi memerlukan kabel telefon. Di mana-mana pun internet boleh di didapati. Soalnya hendak atau tidak. Dengan kemudahan ineternet segala macam maklumat boleh didapati dalam internet.
Maklumat tentang bakteria dan antibiotik juga boleh didapati. Tinggal faham tak faham saja lah. Bakteria ni boleh hidup dalam dua keadaan. Ada yang memerlukan oksigen untuk hidup maka ianya disebut aerobic bacteria.Satu lagi tak memerlukan oksigen dan ianya disebut anaerobic. Jumlah bakteria yang memerlukan oksigen lebih banyak dibandingkan dengan yang tidak memerlukan oksigen.
Sebelum pembedahan, pakar bedah akan memberikan suntikan dua jenis antibiotik untuk mencegah jangkitan bakteria sewaktu pembedaan. Yang biasa digunakan adalah antibiotik untuk menghambat aerobic bacteria dan anaerobic bacteria.Jadi dua jenis antibiotik akan digunakan.
Besok kita sambung. Wassalam

No comments:

Post a Comment