Monday, March 15, 2010

Sekarang masih demam keputusan peperiksaan SPM.Tahun ni yang paling banyak adalah 15A kerana peraturan dari Kementerian Pelajaran yang membatasi jumlah mata pelajaran yang boleh diambil. Mulai tahun ini juga ada gred A+ .
Dalam rancangan TV ada pakar motivasi yang menyebutkan bahawa keputusan SPM walaupun semuanya A tidak menjamin masa depan.Katanya yang menentukan masa depan adalah kecemerlangan di Universiti kerana pra syarat untuk memasuki bidang pekerjaan adalah keputusan yang baik sewaktu di universiti. Saya amat bersetuju dengan pandangan ini. Jadi janganlah kita berhabis sakan hanya untuk membiayai persekolahan anak kita di peringkat rendah sedangkan untuk memilih kursus yang sesuai diperingkat universiti kita tak sanggup mengeluarkan biaya. Contohnya jika anak kita minat untuk mengambil bidang perubatan tetapi dia gagal mendapatkan tempat di IPTA kerana persaingan ketat, apakah kita sanggup mengeluarkan belanja untuk menghantarnya ke universiti swasta. Sanggupkah kita membuat pinjaman peribadi pada bank atau menggadaikan harta kita. Berapa ramai yang sanggup berbuat demikian. Jika tidak kita terpaksa menerima apa sahaja kursus yang ditawarkan oleh salah satu universiti tempatan. Akibatnya anak kita yang akan menjadi mangsa kerana terpaksa mengambil kursus yang tidak diminatinya.Kekosongan di IPTA memang ada tetapi ada kalanya kursus yang ditawarkan tidak sesuai dengan minat anak kita.

Ada ibubapa yang berhabis sakan menghantar anak mereka ke TADIKA yang berjenama sehingga terpaksa berbelanja besar setiap bulan. Ada tadika yang mengenakan bayaran bulanan lebih dari RM 300 hanya untuk pendidikan asas. Jadi berapa banyak belanja yang perlu kita keluarkan selama mereka berada di tadika. Setelah selesai tadika apakah kita akan memasukkannya di sekolah yang mahal di peringkat sekolah rendah, kemudian peringkat menengah. Lepas tu berapa pula belanja yang terpaksa dikeluarkan sampai mereka selesai peringkat SPM. Selepas SPM nak kemana mereka nanti. Kalau kita masih mampu memilih kursus yang mereka inginkan diperingkat universiti tak mengapalah. Saya rasa eloklah kita menyimpan wang yang mencukupi untuk mempastikan anak-anak kita mengikuti kursus yang mereka minati apabila mereka memasuki universiti nanti. Inilah yang telah saya laksanakan sehingga sanggup berbelanja menghantar anak-anak saya mengikuti kursus yang mereka minati diperingkat universiti kerana pendidikan universiti akan menentukan masa depan mereka.

Demam kenduri kahwin juga sedang berlangsung sekarang ini. Besar kecil kenduri tergantung kemampuan. Besar ke , kecil ke nikah tetap berlangsung. Jangan berhabis sakan hanya kerana takut nanti apa orang kata. Pedulikanlah apa orang nak kata. Memang dah jadi adat manusia, buat mewahpun mereka kata, buat kecilpun mereka akan kata. Jadi ikut kemampuan kita dan jangan memaksa diri. Yang lebih penting adalah apa nak jadi selepas kahwin. Mampukah rumahtangga yang dibina berjalan lancar dan membahagiakan kita. Atau lepas satu dua tahun kahwin dah mula berantakan. Dah banyak kita dengar dan kita lihat bahtera berkecai tak sampai dua tahun. Dulu waktu bercinta bukan main lagi macam laila majnun . Kononya merekalah pasangan yang ideal, dah tak nampakdah dunia lain kerana dimabuk cinta. Bila dah kahwin tiba-tiba tersedar yang semua itu hanyalah hayalan.
Bagi yang nak kahwin selamat memasuki fasa baru ,mudah-mudahan yang diidam dan dicita akan berkekalan.
Wassalam

No comments:

Post a Comment