Sunday, March 28, 2010

Kurangkan manis dalam minuman tapi banyakkan manis dalam senyuman. Slogan ini sering di sebut-sebut dalam radio sempena kempen kurangkan makan gula. Banyak gula dalam minuman boleh meningkatkan berat badan dan menyebabkan berbagai komplikasi seperti diabetes, darah tinggi dan penyakit jantung.Banyakkan senyuman memberi seri dalam kehidupan semua manusia tak kira peringkat umur, bangsa atau agama. Senyum itu sedekah dan setiap sedekah akan dibalas dengan ganjaran yang berlipat ganda. Dalam agama kita setiap biji yang kita dermakan akan tumbuh menjadi tujuh tangkai dan setiap tangkai akan mengeluarkan 10 biji. Artinya satu menjadi tujuh puluh kali ganda.Ini saham akhirat yang kita tak nampak tapi wajib kita yakini.Saham dunia mana ada sebanyak itu .Paling hebatpun 2 kali ganda .Itupun tak tahu bila boleh dapat nilai yang sebegitu tinggi.

Tengahari tadi saya dan keluarga menghadiri majlis perkahwinan di Kuala Pilah. Tentunya bila dalam majlis perkahwinan, banyak manis dalam minuman serta banyak manis dalam senyuman.Saya lihat minumannya manis-manis belaka dan orang ramai yang datangpun banyak senyuman.Apa lagi pasangan pengantin amat lebar senyumnya kerana merasa amat berbahagia kerana hajat dihati sudah termakbul. Di mana-mana majlis perkahwinan pun begitu.

Tapi perkahwinan hanyalah satu permulaan bagi sesuatu kehidupan yang baru. Bukan mudah untuk berkongsi segala-galanya. Jika waktu membujang semuanya boleh dibuat tanpa perlu memikirkan perasaan orang lain. Asalkan kita rasa senang kita akan lakukan. Nak tidur ke, nak makan ke ,nak bergadang sampai ke subuh ke tak ada siapa yang nak larang. Tapi bila dah berumah tangga semuanya perlu diambil kira. Perasaan pasangan perlu diberi perhatian, jika tidak alamat bergoyang rumah tangga.Kadang-kadang pasangan yang masih muda akan terbawa-bawa sifat dan tingkah laku sewaktu masih bujang dulu. Ini yang akan menimbulkan berbagai macam konflik.Bukan senang nak berkonsi segala-galanya dan meninggalkan apa yang kita suka sewaktu bujang dulu.Kesanggupan untuk bertolak ansur akan menentukan perjalanan hidup rumahtangga. Kalau tak pandai mengawal ego dan emosi alamat bergoyang rumah tangga yang baru dibina.
Hari ini ramai pasangan yang terpaksa berpisah kerana merasa tak ada keserasian. Oleh itu kesabaran dan tolak ansur adalah kunci untuk melayari bahtera yang baru dibina. Bercinta selama tujuh tahun selalunya indah tapi rumah tangga yang baru dilayari tujuh bulan akhirnya bergoyang kerana sikap ego dan tak ada tolak ansur.
Nabi kata kalau nak selamat pilihlah yang beragama. Laki-laki begitu, perempuan pun begitu.

Selamat melayari bahtera yang baru dibina bagi mereka yang melangsungkan perkahwinan dan yang bakal melangsungkan perkahwinan.Saya lihat tadipun ada beberapa majlis perkahwinan sepanjang jalan yang saya lalui.Minggu depanpun saya ada lagi mendapat jemputan. Begitulah kehidupan manusia. Ini merupakan fitrah dan sunnah Nabi.

Wassalam

No comments:

Post a Comment