Thursday, March 11, 2010

Jam 7.30 pagi saya berangkat lagi ke Kajang untuk meneruskan kerja pada hari yang kedua. Saya ke sana seramai tiga orang. Tugas yang perlu dilakukan adalah "gap analysis" dalam rangka persiapan untuk akreditasi hospital swasta. Jika di Melayukan maka gap analysis akan menjadi analisa jenjang.Memang pelik bunyinya kerana kita tak terbiasa dengan perkataan ini. Yang biasa kita dengar adalah gap analysis dan kita cukup bangga untuk menggunakannya. Cubalah kita perhatikan bila orang kita bercakap. Pada umumnya menggunakan bahasa rojak. Bahasa Inggeris sekerat bahasa Melayu sekerat. Jadi lintang pukang. Paling kurangpun mereka akan menggunakan perkataan so untuk memulakan bicara. Adakalanya orang asing boleh berbahasa Melayu dengan bahasa yang lebih baik. Lihat saja anak Melayu dapat 8 dalam SPM bagi bahasa Melayu tapi anak bukan Melayu dapat 1 A. Ini fenomina yang sedang berlaku.Nak buat macam mana.

Bila kita melakukan odit bagi sesuatu perkhidmatan kita akan berkongsi ilmu. Disamping menyampaikan maklumat dan saranan kita juga menimba ilmu baru. Proses interaksi ini sangat membantu memperkaya pengetahuan kita.Dua minggu lagi saya dan pasukan saya akan berada di Kedah untuk tugas yang sama.

Saya merasa amat berbahagia bila dapat berkongsi ilmu dengan orang lain dan merasa amat dihargai. Saidina Ali pernah berkata sesiapa yang mengajarkan kepada aku satu perkataan maka dialah guru aku. Suami adalah guru kepada isteri dan anak-anak. Isteri adalah guru kepada suami dan anak-anak. Ketua jabatan adalah guru kepada para pekerja dibawah jagaannya. Dan anggota pekerja biasa juga boleh menjadi guru kepada ketuanya. Ingat tak tentang penciptaan lift diluar bangunan. Idea ini dicadangkan oleh seorang tukang kebun dan sekarang lihatlah berapa banyak bangunan yang menggunakan lift jenis ini.

Pagi besok saya akan memberikan ceramah kerjaya di salah sebuah sekolah menengah di Seremban. Malam Isnin nanti saya akan menunaikan hajat murid-murid disalah sebuah sekolah menengah berasrama penuh. Ceramah saya adalah mengenai kerjaya dalam bidang perubatan. Maklumat lengkap tentang profesi ini amat penting bagi anak-anak kita supaya mereka mendapat maklumat yang tepat sebelum membuat sebarang pilihan. Saya tak mendapat apa-apa bayaran tetapi sebagai amal jariah saya .Bagi syarikat saya pulanya ianya dimasukkan kedalam program Tanggungjawab sosial korporat atau dalam bahasa yang lebih biasa kita dengar sebagai CSR.

Marilah kita menginfakkan ilmu kerana pahalanya akan terus mengalirkan sampai ke hari kiamat .

Wassalam

No comments:

Post a Comment