Tuesday, March 16, 2010

Demam badminton masih berlangsung.Kejayaan Chong Wei menjuarai all England memang sangat dibanggakan sehinggakan ketua negara sendiri mengucapkan tahniah. Memang wajar kita meraikan kemenangan ini kerana kejayaan ini bersempena sambutan ulangtahun ke 100 piala ini dipertandingkan. Kalai terakhir Malaysia memenanginya ialah pada tahun 2003 yang dimenangi oleh Hafiz Hashim. Sukan badminton memang sudah menjadi sukan rakyat dinegara ini.Saya turut menyaksikan melalui kaca TV perlawanan akhir tersebut. Memang sesak nafas dibuatnya menyaksikan bagaimana tentangan hebat yang diberikan oleh pemain Jepuan K.Tigo. Cara beliau melawan cukup luar biasa apa lagi melihat wajahnya yang bersahaja. Boleh semput kita dibuatnya. Yang pasti kita dah menang dan sedang meraikan kejayaan tersebut. Sekarang sukan dah menjadi suatu profesi yang mendatangkan pendapatan yang cukup lumayan. Lihat sahaja kekayaan yang dimiliki oleh Tigerwood, pemain-pemain bolasepak Eropah, pemain-pemain tenis, petinju-petinju peringkat dunia dan sebagainya. Mereka mempunyai kekayaan melimpah ruah.Sukan hari ini memerlukan kekuatan fizikal dan mental, disamping disiplin yang tinggi menjaga pemakanan ,stamina dan tingkah laku. Sikap konsisten sangat penting terutama kepatuhan pemain terhadap tunjuk ajar jurulatih. Lihat saja bagaimana akrabnya hubungan Chong Wei dengan Misbun Sidek.Sebab itu beliau berjaya keperingkat dunia.

Beberapa hari yang lepas ada berita tentang 10 orang bekas juara sukan sudah menjadi bankrupt. Yang ramai adalah bekas juara tinju peringkat dunia. Puncanya kerana sikap berjoli dan gagal menguruskan kekayaan yang melimpah ruah. Dulu waktu masih aktif bersukan pendapatan terus mengalir tetapi kerana gagal menguruskan kewangan tersebut kini mereka berstatus muflis. Dalam keadaan usia yang semakin tua mereka akan melalui kehidupan ini dengan suasana yang muram dan kini memerlukan bantuan dari orang lain. Sebab itu dalam satu hadis nabi ada disebutkan gunakan waktu kaya mu sebelum datang waktu papa mu.Bila dah papa sudah terliwat dah untuk membetulkan kesilapan masa lampau.

Pagi tadi sewaktu joging saya nampak cukup ramai orang yang makan minum di salah sebuah kedai makanan segera. Pastinya yang dipesan sama ada burger, ayam goreng, kendang goreng dengan minuman bergas. Mungkin kerana sekarang musim cuti sekolah sebab itu cukup ramai pelanggan. Se pinggan makanan tersebut kalorinya melebih 600 Kcal dan memerlukan jogging 1 jam untuk melupuskannya.Jadi lepas makan mereka perlu berjogging 1 jam untuk membakar kalori tersebut. Berapa ramai yang akan melakukannya. Biasanya kerana waktu masih pagi kebanyakan dari mereka bila sampai dirumah akan langsung sambung tidur. Jadi kalori yang begitu banyak akan terus disimpan oleh badan.Akibatnya badan akan terus mengembang dan bila dibiarkan begini penyakit akan mudah datang. Obesity sudah menjadi masalah dunia. Orang dewasa yang menghadapi masalah obesity melebihi 40% dan penyakit utama yanag akan datang adalah diabetes, darah tinggi dan penyakit jantung. Sebab itu sekarang ini umur tak sampai 40 tahun dah mendapat serangan jantung dan stroke.Sebab itu kesihatan kita bergantung kepada sikap dan aktiviti kita seharian
Wassalam

No comments:

Post a Comment