Wednesday, March 10, 2010

Pagi tadi tepat jam 7.30 pagi saya bersama team berangkat ke Kajang kerana ada urusan resmi.Sebelum jam 8.30 pagi kami dah sampai dan langsung minum teh tarik bersama roti canai kosong di kedai mamak.Sedap juga rotinya. Roti canai dan teh tarik dah jadi makanan resmi waktu pagi.Kalau tak tentunya nasi lemak jadi pilihan.Sewaktu saya berada di London tahun 1997 saya amat terkejut kerana tak ada susu pekat manis seperti yang kita minum.Yang ada cuma susu tepung.Bila saya tanya tuan punya hotel dia jadi hairan tapi berjanji akan cuba mendapatkannya untuk saya. Lepas tiga hari dia dapat membeli satu tin suku pekat manis khusus untuk saya.Wow memang hebat tuan punya hotel ini.Saya tak ingat nama hotel tersebut kerana dah terlalu lama tapi hotel tersebut terletak di bandar Bournmounth.Memang hebat mat saleh tentang hospitaliti ni.Bila dia janji dia tunaikan kerana menghormati tetamu yang tinggal di hotel dia.Saya ingat peristiwa ni sampai bila-bila InsyaAllah.Kita pula macam mana sanggupkah berbuat demikian terhadap tetamu kita?

Roti canaipun hanya ada di Malaysia. Di India cuma ada roti capati tapi bila sampai sini jadi roti canai.Teh tarik pun macam tu, produk Malaysia asli.Sirap Bandung tak ada di Bandung tetapi ada di Malaysia. Tanyalah orang Bandung kalau dia tahu.Tapi yang dah pernah berkunjung ke Malaysia tentu mereka tahu.

Yang istimewanya Kajang ni adalah sate kajang. Kalau ke Kajang tak makan sate kajang tak sahlah.Jadi kena makan juga walau sedikit. Kalau Negeri Sembilan terkenal dengan masakan lemak cili padi, rendang daging, masakan daging salai bercampur daun maman dan yang paling istimewa sambal tempoyak. Ini makanan istimewa NS.

Oleh kerana ubat menghilangkan sakit banyak menimbulkan masalah pada saluran percernaan kita maka pengeluar ubat ini telah memperbagai cara untuk memberikan ubat tersebut.Jika ingin mendapatkan kesan yang segera maka diberikan dalam bentuk injeksyen.Tapi kena pergi ke klinik atau hospital baru boleh diberikan ubat yang sebegini. Satu lagi ubat sejenis ini adalah dalam bentuk plaster atau koyok. Plaster berubat ini ditampal di tempat yang sakit dan secara perlahan-lahan ubat akan menyerap masuk ke dalam kulit melalui pori-pori dan masuk ke dalam otot yang sakit. Mungkin sebahagian kecil akan masuk ke dalam saluran darah .Jadi ubat tak perlu masuk ke dalam saluran pencernaan manusia dan kesan sakit gastrik boleh dielakkan.
Jumpa lagi , wassalam

No comments:

Post a Comment