Monday, March 8, 2010

Hari ni saya ambil cuti kerana ada urusan di Ampang.Jam 7.45 pagi saya sampai di tol Sg.Besi.Lepas saja tol wah sesaknya jalan sangat luar biasa.Kereta berkilometer panjangnya, jem gila. Nak bergerak dari tol ke simpang Cheras Kuantan mengambil masa 30 menit. Kalau keaadaan biasa cuma 5 menit saja. lepas tu jalan lancar tapi masuk saja Pandan Indah jem lagi tapi tak seteruk di tol Sg Besi. Macam nilah keadaan di KL.Mungkin hari-hari macam tu.Sebab itu kalau ada meeting di KL saya akan pastikan sampai di tol Sg.Besi sebelum pukul tujuh pagi jika tidak seperti apa yang saya alami.Orang KL dah jadi asam garam hidup mereka macam tu.Tempat yang sesak memang lepas tol SG Besi.Dalam bahasa Inggeris disebut bottle neck tapi bila diterjemahkan kedalam bahasa kita agak pelik bunyinya.Apa kah kita nak sebut leher botol, kan cukup lucu bunyi tu. Inilah akibatnya kalau semua nak guna bahasa asing hinggakan istilah dalam bahasa sendripun tak jumpa.Macam mana nak terjemah Tigerwood. Apakah kayu harimau atau harimau kayu.Entahlah.Yang pasti semua orang akan sebut Tigerwood.

Ubat yang paling sering digunakan adalah ubat untuk menghilangkan sakit kepada dan demam.Dalam bahasa saintifik disebut analgesic dan antipyretic. Analgesic untuk menghilangkan sakit dan antipyretic untuk menghilangkan demam.Itupun jika demam tak disebabkan oleh jangkitan kuman bakteria.
Ubat yang sebegini boleh dibeli secara bebas di mana-mana kedai termasuk di kedai runcit.Kitapun boleh makan ikut suka kita.Tapi ingat akan bahaya yang menunggu.Prinsip asas adalah jangan makan sebarang ubat kecuali kita faham apa yang nak dimakan dan apa gunanya.Setiap ubat ada kesan sampingan jika dimakan tak mengikut arahan orang yang profesional seperti doktor atau ahli farmasi.Ubat sakit kepala contohnya boleh menyebabkan perut kita luka jika dimakan berterusan.Dalam bahasa saintifik disebut gastritis pada peringkat permulaan diikuti oleh ulser jika dah luka.Contoh ubat yang begini adalah aspirin.Ubat paracetamol pula jika dimakan berterusan dan secara berlebihan akan merosakkan hati kita.Dalam istilah saintifik di sebut liver cirrhosis.
Jadi hati-hati jangan ikut dan walaupun boleh dibeli dimana sahaja dan boleh dimakan bila kita suka. Kalau sekali dua sakit kepala bolehlah makan ubat tersebut tetapi jika sakit dah berterusan elok jumpa doktor.Sakit kepala boleh pberpunca dari berbagai sebab. Contohnya:
-kepenatan
-stress
-darah tinggi
-migrain
-demam
-denggi
-jangkitan kuman bakteria
-kanser otak
dan macam macam lagi.Oleh itu jangan ambil mudah.Jumpalah doktor. Jika ada kemampuan dari segi kewangan elok ke hospital pakar dan lebih baik hospital pakar yang sudah terakreditasi. Jangan biarkan penyakit merebak.

Wassalam

No comments:

Post a Comment