Sunday, March 14, 2010

Hari jumaat yang lepas saya memberi ceramah kerjaya kepada pelajar-pelajar sekolah menengah di Ampangan Seremban. Jumlah pelajar yang hadir melebihi 150 orang yang merupakan pelajar-pelajar sains.Ada jugalah beberapa orang guru yang ikut serta. Ceramah saya adalah mengenai kerjaya dalam bidang perubatan, farmasi, pergigian, kejururawatan, radiologi dan fisioterapi. Kesemuanya adalah pekerjaan yang terdapat di hospital tetapi kalau dikembangkan boleh diceburi dalam banyak bidang yang lain.Dewan ceramah cukup baik ,dilengkapi dengan penyaman udara. Jadi tumpuan para pelajar lebih baik dan saya perhatikan tak ada seorangpun yang tidur. Ini menunjukkan mereka cukup berminat. Mudah-mudahan maklumat yang saya sampaikan boleh mendorong para pelajar memilih salah satu dari bidang tersebut. Beberapa hari yang lepas kementerian kesihatan telah bersetuju untuk mempercepat kenaikan pangkat pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi. Tentunya ini akan memberi dorongan yang lebih baik kepada anak-anak kita untuk menceburinya. Saat ini kita masih mengimpot para doktor dan doktor gigi dari luar negeri seperti Mesir, India, Indonesia , Myanmar dan sebagainya. Kalau di Sabah dan Sarawak lebih lagilah tak cukup bilangan mereka yang bertugas di hospital-hospital kerajaan.

Di negara kita tempat yang disediakan untuk mengikuti kursus perubatan, pergigian dan farmasi amat terbatas. Kalau nak masuk mestilah mendapat 4 flat dalam matrikulasi atau STPM. Artinya semua mata pelajaran mendapat gred A. Kalau mendapat 2 A dan 1 B maka tak ada peluang nak masuk IPTA. Nak masuk IPTS tu boleh tetapi belanjanya besar dan tak ramai yang mampu. Saya mendapat maklumat jika ingin mengikuti kursus perubatan di IPTS kosnya melebihi RM 300,000. Dalam bidang farmasi pula melebihi RM 150,000. Jadi ramailah ibubapa yang menghantar anak-anak mereka ke Indonesia, Rusia, Ukraine dan Mesar. Di Indonesia bidang perubatan antara RM 175,000 hingga RM 190,000. Dalam bidang Farmasi antara RM 75,000 hingga RM 90,000. Cuma nak masuk perlu melalui agaen dan mesti lulus ujian yang dikendalikan oleh universiti berkenaan. Tempat ujian dijalankan di Malaysia .

Pada tahun pertama sahaja perlu dikeluarkan biaya RM 80,000 untuk dibayar melalui agen bagi kursus perubatan dan bagi farmasi RM 50,000. Pembayaran ini adalah untuk yuran, imigresen, tiket kapalterbang dan upah agen. Nak pergi sendiri tak mungkin dibenarkan.

Jadi berapa ramai diantara kita yang mampu. Yuran tersebut hanya untuk yuran pengajian tak termasuk sewa rumah, buku ,peralatan dan makan minum. Sewa rumah hanya disedikan oleh agen untuk tahun pertama sahaja. Sanggupkah kita meminjam dari bank, menjual harta atau menggadaikan rumah. Atau mengeluarkan EPF kita. Kalau nak keluarkan EPF perlu bayar dahulu dan setelah itu buat tuntutan kemudian.

20 tahun yang lalu ada teman saya yang sanggup menggadaikan rumahnya untuk menghantar anak perempuannya ke India bagi mengikuti kursus perubatan dan kini anaknya sudah menjadi doktor pakar. Nasib baik jadi, bagaimana kalau terkandas tengah jalan. Anak tak jadi dan rumah pula tergadai. Inilah risiko yang perlu diambil oleh ibubapa. Berapa ramai yang sanggup?

InsyaAllah malam ni saya akan memberikan ceramah yang saya di sekolah menengah berasrama penuh di kuala pilah. Walaupun waktu rehat saya sanggup untuk menyampaikan ilmu ini , mudah-mudahan menjadi amal jariah bagi saya.
Wassalam

No comments:

Post a Comment