Sunday, March 7, 2010

Lapangan terbang Soekarno hatta tak banyak berubah.Cuma sekarang saya lihat ada limosin mercedez berwarna hitam.kebanyakan teksi adalah dari jenis toyota vios.Begini besarnya pasaran kereta Jepun di Indonesia.Di jalanan kebanyakan kereta adalah jenis MPV. Di Indonesia memang MPV ini menjadi kegemaran.Saya lihat pengangkutan awam jenis bemo masih ada. Bemo ni adalah kenderaan yang dikeluarkan oleh TATA di India. Rodanya ada tiga dan enjin menggunakan enjin motosikal tapi diberi atap dengan dua tempat duduk di belakang.Di negara kita benda ni memang tak ada.
Di jalanan masih banyak orang yang menjual surat khabar yang berkeliaran di sepanjang kakilima jalan .Selain itu terdapat juga penjaja yang menjual makanan ringan seperti kacang, keropok kueh mueh dan sebagainya. Kadang kita lihat mereka membahayakan diri kerana berada ditengah kesibukan jalan raya. Keadaan ini juga saya lihat sama seperti di Manila sewaktu saya berkunjung ke sana dua tahun yang lepas.Di negara kita belum ada lagi penjaja yang sebegini. Sebetulnya keadaan yang memaksa mereka berbuat demikian.Dari menganggur lebih baiklah mereka berusaha ,cuma caranya ini mengganggu lalulintas dan mungkin membahayakan diri mereka sendiri. Mungkin dalam fikiran mereka "peduli apa orang kata". Sewaktu saya berjalan pagi pada hari jumaat lepas saya lihat seorang wanita menjinjing termos air panas sambil memikul sebuah bakul plastik berisi kueh mueh di atas kepala.Ini satu lagi cara mereka berjualan untuk mencari rezeki.Bila keluar sedikit dari kota Jakarta banyak kelihatan penjaja yang mendorong kereta sorong menjual berbagai jenis mee. Ada juga yang memikul makanan yang dijual seperti cerita nasi kandar waktu mula-mula di perkenalkan di negara kita. Mereka ni semuanya adalah penjaja kecil yang berusaha untuk memenuhi keperluan hidup seharian.Tentunya pendapatan mereka kais pagi makan pagi kais petang makan petang.Tapi mereka melakukan pekerjaan yang mulia. Dari meminta sedekah atau menyusahkan orang lain lebih baiklah mereka melakukan pekerjaan tersebut. Peduli apalah orang nak kata apa.Yang penting mereka melakukan pekerjaan yang halal.

Di Malaysia beberapa hari yang dilepas diberitakan terdapat 45,000 kekosongan jawatan di restoran mamak dan restoran India. tapi yang berminat untuk memohon kerja kurang dari 100 orang.macam mana kejadian ini boleh berlaku. Tak ada siapa yang pasti jawapannya.Yang menjadi persoalan adalah kenapa rakyat kita tak berminat untuk bekerja di restoran.Apakah kerana malu atau pekerjaannya yang tidak menarik.Bila dah tak ada yang berminat maka pengusaha restoran terpaksa membawa pekerja asing masuk untuk bekerja .Jika tidak perniagaan mereka akan gulung tikar.

Dua hari yang lepas juga diberitakan bahawa pengusaha ladang kelapa sawit di Sarawak mulai bimbang kekurangan tenaga kerja kerana negara Indonesia sudah meluaskan pembukaan ladang di kawasan Kalimantan dan kebanyakan pekerja yang berasal dari sana akan kembali kenegara mereka untuk bekerja.Dijangkakan dalam waktu beberapa tahun ini akan terjadi kekurangan pekerja yang sangat kritikal di Sarawak apabila pekerja-pekerja Indonesia kembali kenegara asal mereka.Apa lagi yang dapat dilakukan oleh pengusaha selain dari membawa pekerja asing masuk bekerja.Beginilah keadaan yang terjadi pada hari ini padahal terdapat berpuluh ribu penganggur di negara kita.Mungkin kita terlalu memilih pekerjaan sehingga perkara ini terjadi.

No comments:

Post a Comment