Sunday, March 21, 2010

Malam tadi ada forum di mesjid Senawang sempena sambutan maulid nabi.Walaupun dah agak lewat tapi acara tersebut memang tepat pada masnya. Sambutan masyarakat amat memberangsangkan.Jarang saya dapat lihat mesjid penuh begitu. Saya pun kebetulan ke mesjid lepas magrib. Biasanya saya akan berada di surau dekat rumah antara magrib dengan isya tetapi entah macam mana hati saya tergerak pula nak ke mesjid selepas solat magrib di surau. Bila saya sampai saya jadi hairan juga kerana orang cukup ramai dan ini diluar kebiasaan.Biasanya kalau solat fardu paling ramai dua saf tapi malam tadi mesjid penuh. Selepas solat sunat maslis dimulakan dengan menjemput tiga orang ustazang cukup ada nama di daerah ini. Pengerusi juga bukan calang orang, imam mesjid itu sendiri yang merupakan pesara hakim mahkamah tinggi. Saya rasa inilah faktor yang menarik orang untuk datang mendengar forum. Intinya tentu tentang kecintaan kepada Rasulullah. Tak sempurna iman jika hanya mencintai Allah tapi tak mencintai Rasul. Persoalan kita adalah bagaimana menjadikan Rasul sebagi idola dalam semua aspek kehidupan kita. Kadang kala masyarkat hanya ingin mencontohi Rasul dalam hal ibadah khusus sahaja. Mungkin mereka keliru bila membicarakan tentang inovasi, kreativiti dan pengurusan perniagaan. Yang dijadikan idola adalah management guru dari barat sedangkan Rasul telah lama menunjukkan contoh kepada kita.

Sebagai contoh kila lihat kehebatan idea Salman al farisi yang mencadangkan kepada Rasulullah untuk menggali parit besar sebagi benteng melindungi Madinah dari serangan musuh dalam perang HANDAK. Waktu itu teknologi sedemikian belum pernah diperkenalkan dan beliaulah orang yang pertama yang memperkenalkan teknik tersebut sebagai strategi perang.

Sewaktu Rasulullah mula memasuki Madinah orang yahudi mengusai seluruh bekalan air di Madinah. Strategi yang di atur oleh Rasulullah adalah memerintahkan Abdul Rahman bin Auf untuk membeli sebuah perigi dari orang yahudi. Pada mulanya tak ada seorangpun yahudi yang mahu menjual telaga airnya tetapi setelah lama berusaha akhirnya Abdul Rahman berjaya mendapatkan sebuah perigi yang amat diperlukan oleh orang islam untuk memecah monopoli orang yahudi. Berkat dari kepandaian Abdul Rahman satu demi satu telaga orang yahudi jatuh kepada orang islam dan hancurlah monopoli yang sudah lama dikuasai oleh orang yahudi. Ini bukti tentang kehebatan perancangan Rasulullah.

Dalam perang juga orang islam yang mula memperkenalkan lontaran bola api untuk memecah tembok pertahanan musuh dan banyak lagi teknologi perang yang di atur oleh Rasulullah.

Sekarang ini faktor yang sangat penting dalam mana-mana strategi yang diperkenalkan oleh guru barat adalah tentang integrity sehingga ditubuhkan institut integriti. Dlam Islam nilai ini adalah nilai asas dalam semua tindakan kita. Integriti yang paling utama adalah walak kita kepada Allah Subhanahu Wataala.Sebab itu dalam semua perbuatan niat kita adalah kerana Allah. Ini nilai asas yang sepatutnya difahami oleh seluruh orang islam. Jadi tak ada perlunya membentuk suatu institut integriti jika semua orang Islam memahami, menghayati dan mengamalkan prinsip ini. Tapi oleh kerana nilai ini telah luntur maka perlu diwar warkan secara berterusan.

Kesimpulannya forum, jika kita mencintai Rasul maka lakukanlah semua yang disuruh dan tinggalkan semua yang dilarang. Bunyinya senang tapi kenyataannya susah untuk dilaksanakan kecuali oleh orang-orang yang beriman dan meyakini akan menghadap Yang Maha Esa diakhirat nanti.

No comments:

Post a Comment