Monday, March 29, 2010

Lepas subuh tadi saya memandu kereta ke arah Nilai kerana mengajar student program diploma farmasi. Kolej ni terletak di bandar Seriemas bersebelahan kampung Jijan.Memandu dalam gelap memang besar cabarannya apalagi jalan tersebut turut di lalui oleh lori kontena kerana menuju ke KLIA. Kecut juga perut dibuatnya kerana lori kontena ni rupanya waktu pagi larinya cukup kencang.Bila berselisih tu seram rasanya kerana jalan pula ngam-ngam. Kemudian ada pula kereta yang lampunya hanya menyala sebelah. Sangkakan motosikal tapi nyatanya kereta. Kalau tak hati-hati boleh mendatangkan bahaya. Pertengahan jalan ada pula motosikal yang lampu belakang tak menyala. Kemudian pengunggangnya pula pakai jaket warna gelap, dah dekat baru perasaan ada motosikal di hadapan.Inilah resiko memandu di waktu yang masih gelap.

Sampai di seriemas saya langsung jalan pagi untuk excersie sedikit kerana masih awal. Lah punyalah ramai penunggang motosikal yang tak pakai topi keledar, tua muda sama saja. Yang perempuanpun gitu. Inilah sikap masyarakat kita yang ambil mudah soal keselamatan diri. Kalau dah jatuh terhentak kepala di jalanraya hanya Tuhan yang tahu apa nak jadi. Pakai topi keledarpun belum boleh menjamin apa lagi kepala tak bertutup alamat berkecai jika terhempas dijalan yang keras tu.

Masuk mengajar jam 8.30 pagi.Dah lepas mengajar 1 jam baru student bagi tahu yang subjek yang sedang saya ajar tu dah diajar oleh orang lain. Entah lah macam mana boleh jadi sayapun tak tahu. Inilah masalahnya jika menjadi pensyarah sambilan. Jadi saya langsung menukar topik yang diajar kerana tak ada faedahnya mengulang subjek yang sama.

Besok akan sambung lagi sampai hari rabu.Mengajar mahasiswa tentu tak sama dengan murid sekolah. Kolej swasta tak sama dengan kolej awam.Tumpuan pelajar juga bervariasi. Saya rasa OK lah menjadi cikgu ni kerana boleh berkongsi ilmu cuma penat sedikit berdiri dan bercakap berjam-jam. Tak tahulah bila dah bersara nanti nak sambung mengajar atau buat kerja lain. Saya rasa menjadi oditor kualitipun menarik juga. Boleh berkeliling ke seluruh negara. Jadi buat masa ini saya masih selesa menguruskan hospital swasta dan sekali sekala mengajar. Mengajar secara formal tak sama dengan menyampaikan ceramah. Menyampaikan ceramah tak ada apa-apa komitmen. Tak ada silibus yang perlu diikuti, tak ada exam dan yang pasti tak perlu buat nota dan kertas soalan untuk ujian. Tak perlu periksa hasil ujian studen. Jadi lecturer ni kena buat nota, buat sioalan peperiksaan, kena periksa kerja ujian. Jika ada yang tak lulus kena bagi tusyen, buat soalan baru dan periksa kembali jawapan pelajar. Jadi rumit sikitlah. Mungkin kalau spenuh masa OK kot. Entahlah lihat nanti macam mana.
Wassalam

No comments:

Post a Comment