Saturday, March 27, 2010

Sewaktu berada di alor Setar pada hari pertama saya makan tengahari di restoran Melayu berhampiran tepi sungai. Makanan memang banyak dan beraneka rasa. Hari kedua makan tengahari di kedai mamak. Kata kawan nak ubah selera. Makanan di kedai mamak memang standard lah. Kat mana pun lebih kurang saja rasanya. Baru-baru ini heboh diperkatakan yang restoran mamak dan india menghadapi kekurangan tenaga kerja dan jumlahnya bukan sedikit tetapi 45,000 orang.Yang memohon kerja tak sampai 100 orang. Saya rasa tentu ada sebabnya. Dari main agak-agak dan terus menjadi misteri elok rasanya ahli sosiologi di menara gading membuat kajian yang mendalam untuk mencari sebab yang sebenar. Masalah ni tentu rumit dan memerlukan kajian secara ilmiah.

Saya tak pernah menyangka yang Alor Setar adalah berstatus Bandaraya. Saya rasa besar juga bandar Alor Setar ni. Apa syarat nak jadi bandaraya sayapun tak pasti.Rasanya tak sampai separuh ibu negeri di negara kita berstatus bandaraya. Selebihnya tentu sekadar majlis bandaran.
Kami berangkat pulang ke Kuala Lumpur jam 9 malam dan penerbanagan cukup lancar. Empat puluh lima menit dah sampai KLIA. Cuma menunggu beg agak lama sikit. Jadi sampai di Seramban hampir 12 tengah malam. Walaupun kunjungan singkat tapi cukup memberi tambahan pengalaman bagi saya dan teman-teman.Bila membuat gap analysis banyak perkara yang saya turut belajar. Selain dari berkongsi ilmu dan pengalaman saya juga mendapat manfaat dari tugas ini.Dimulai dari Kota Bahru ,kemudian di Kajang dan diakhiri dengan Alor Setar. Tentu jika ada peluang di tempat lain saya akan berbesar hati untuk melakukannya.Sebab itu kita digalakkan mengembara kerana ianya memberi pengalaman dan pengajaran yang amat berguna.Pengalaman ini tak akan sama dengan ilmu dari pembacaan buku atau bahan bertulis yang lain.

Hari jumaat masuk kerja kembali. Keadaan badan masih belum begitu selesa kerana batuk dan demam. Saat menulis blog inipun saya masih memakan antibiotik. Nasib baik agak cepat memulakan antibiotik jika tidak keadaan demam dan batuk saya akan bertambah parah.
Bakteria ni mempunyai sifat yang istimewa. Ia boleh mengubah diri supaya boleh bertahan dari serangan antibiotik. Perubahan ini disebut mutasi supaya ia mampu melawan serangan antibiotik.Jika serangan ini dapat dipatahkan oleh bakteria maka ianya disebut resistant dan antibiotik yang sama tak akan mampu membunuh bakteria tersebut pada waktu yang akan datang.
Apa yang boleh kita pelajari dari tindak balas bakteria ini. Artinya untuk terus bertahan hidup kita mestilah secara berterusan berubah dan membuat penyesuaian.Jika kita gagal maka kita akan ketinggalan. Contoh dalam bidang perniagaan kita mesti mencari strategi baru secara berterusan jika ingin terus bertahan. Jika dulu tiket penerbangan perlu dicetak dengan kos yang amat tinggi, malah di dalam tiket ada disebutkan berbagai syarat yang perlu dipatuhi oleh penumpang. Tapi kini hanya sehelai catitan maklumat dari komputer.Walaupun ringkas ianya sudah memadai untuk tujuan terbang menggunakan pesawat .Malah kita kita boleh membuat check in sendiri menggunakan mesin yang disediakan di airport tanpa perlu beratur panjang.Dalam hidup kitapun begitu juga. Kita mesti terus berubah sesuai dengan perkembangan semasa. Secara fisikal kita tak boleh menahan atau menghalangnya. Kulit yang dulu tegang akan menjadi kendur dan kerepot. Rambut yang dulu hitam akan jadi putih dan nipis walaupun ada yang mengecatnya supaya kelihatan hitam.Kulit kedut memang boleh ditegangkan dengan kepakaran plastic surgeon atau pakar aestetik. Tapi organ dalaman tetap akan menjadi tua walapun kulit luar kelihatan muda kerana diubahsuai. Yang paling penting adalah sikap kita yang perlu menyesuaikan diri mengikut keaadaan semasa. Macam mana kaya dan hebatpun kita destinasi akhir akan tetap sama. Satu hari yang entah bila kita akan dipanggil kembali oleh yang empunyai nyawa iaitu Allah swt