Monday, March 22, 2010

InsyaAllah petang besok saya akan terbang ke Alor Setar Kedah kerana ada tugasan resmi membuat accreditation gap analysis di salah sebuah hospital swasta di sana.Nampaknya rabu dan khamis tak sempatlah nak update blog ni.
Sejak tahun lepas memang dah rezeki nak merantau. Mulai bulan april 2009 saya ke Yemen kerana membuat odit bersama dengan beberapa orang teman di salah sebuah hospital universiti swasta di Sanaa. Pengalaman di sana memang meninggalkan kesan yang mendalam kerana keadaan di sana seperti berada dalam perang. Rakyatnya yang laki-laki sentiasa membawa gambia iaitu kerambit besar yang terselit dipinggang. Macam pahlawanan Melayu dahulu membawa keris dipinggang. Di beberapa tempat terutama hotel asing terdapat pengawal bersenjata bukan sekedar pistol tetapi senjata berat yang terpasang di atas jip mereka.Beberapa bulan selepas kami kembali , negara ini sudah terlibat kembali dengan perang saudara dan sekarang ini orang asing sulit untuk memasuki Sanaa. Jadi inilah kenangan yang amat mengesankan kerana di situ terletaknya replika kaabah ciptaan Abrahah yang di hancurkan Allah sewaktu cuba menakluki Mekah.
Lepas Sanaa saya berkesempatan berkunjung ke Dubai pada januari lalu, walaupun cuma dua malam tapi cukup memberi pengalaman berada di negara yang cuba menukar bandar Dubai menjadi serba moden. Cuma krisis ekonomi membantutkan sebentar usaha tersebut. Saya ke sana kerana membentangkan kertas kerja di Arab Healthcare conference.Rupanya kalau nak keliling dunia kenalah present paper. Sebelum itu pada bulan Oktober tahun lepas saya menghadiri ISQUA conference di Dublin. Dulu dah pernah saya catitkan secara mendalam tentang pengalaman di sana.Bulan februari tahun ni saya di Kota Bahru buat accreditation gap analysis, kemudian mesyuarat di Jakarta. Awal bulan tiga buat gap analysis lagi di Kajang. Cuma balik hari kerana dekat dengan Seremban.Bulan Mei nanti insyaAllah saya akan present dua paper management di Asia Build 2010 di Marina Bay Singapura. Sekarang dah nampak peluang tu dan insyaAllah akan cuba lagi mencari peluang membentangkan kertas kerja di serata dunia.Kita kena cari peluang ni kalau tidak konference akan dipenuhi oleh mat sallleh sahaja sebagai pembentang kertas kerja .Kita pun punyai banyak pengalaman dalam bidang kita masing -masing. Peluang sama dibuka untuk kita berkongsi maklumat dan pengalaman. Kalau mereka boleh present paper kitapun boleh juga.

Berbalik kepada cerita bakteria , jangkitan kuman ini berpunca dari beberapa sebab. Sebab utama adalah kerana tangan kita yang kotor. Secara mata kasar nampak tak ada apa-apa kotoran di tangan tetapi sebenarnya tangan kita penuh dengan berbagai macam bakteria. Sebab itu wajib bagi kita mencuci tangan sebelum makan. Kanak-kanak sering mendapat peneumonia kerana botol susu yang tak bersih , apa lagi jika ditinggalkan untuk dijaga oleh orang lain.Faktor ramai kanak-kanak yang dijaga kadangkala mereka tak sempat nak memberi perhatian kepada kebersihan ini. Juga mungkin kanak-kanak suka menghisap tangan mereka yang kotor tu atau memakan apa saja yang ada ditangan mereka.Banyak biaya yang telah dikeluarkan untuk mengubatai masalah pneumonia ni.

Punca lain adalah kerana bakteria mencari kesempatan bila ada serangan virus. Influenza contohnya bila menyerang akan menyebabkan immun sistem kita turun mendadak dan pada masa itulah bakteria mencari kesempatan berkembang biak sehingga boleh menyebabkan pneumonia.Bila dahak banyak dan tak dibuang maka tempat itu menjadi tempat membiaknya bakteria. Sebab lain tentunya kerana luka pada kulit atau bahagian tubuh yang lain. Jadi bakteria memasuki darah dan menyebabkan terjadinya jangkitan. Jika bakteria berada di dalam darah maka ianya disebut bakterimea tetapi bila bakteria mengeluarkan toksin yang meracuni darah maka disebut septicaemia. Yang bahaya dan boleh menyebabkan kematian adalah septicaemia. Contoh terbaru adalah serangan H1N1 yang telah meragut banyak nyawa.Virus melumpuhkan fungsi paru-paru dan bakteriapula mencari kesempatan meracuni darah sehingga jantung gagal berfungsi dan meyebabkan kematian.
Wassalam

No comments:

Post a Comment