Saturday, March 6, 2010

Saya terbang ke Jakarta dari KLIA pada hari khamis, 4/3/10 jam 3 petang.Penerbangan lewat 1 jam tetapi perjalanan lancar.Dua jam kemudian pesawat mendarat di Soekarno-Hatta airport Jakarta.Oleh kerana waktu Jakarta kurang 1 jam dari Malaysia maka saya mendarat di airport pukul 4 petang waktu tempatan.Saya berangkat dengan tiga orang teman yang lain.Jadi tak lah cuak sangat.Sebenarnya Jakarta bukanlah baru bagi saya. Penerbangan pertama saya ke Jakarta ialah pada tahun 1976 dan setelah itu saya beberapa kali terbang ke sana.Cuma terakhir saya menjejakkan kaki di Jakarta adalah pada tahun 2003. Perjalanan ke hotel pada mulanya lancar tapi setelah 30 menit jalan mulai sesak.Di sana di sebut jalannya macet. Van yang menjemput kami terpaksa bergerak amat perlahan apa lagi jumlah motosikal yang ada di jalanan sangat banyak.Jalan yang sesak tu adalah jalan yang diwajibkan kereta mesti mempunyai 3 orang penumpang kalau tidak tak boleh masuk ke jalan tersebut.Yang anehnya manusia ni akalnya memang panjang.Untuk mengatasi masalah ini ada pula orang yang menjadi jocky yang berdiri di sepanjang jalan.Mereka ni menawarkan perkhidmatan untuk masuk kedalam kereta menjadi penumpang supaya jumlah penumpang menjadi tiga orang.Upah yang dikenakan adalah antara Rp 20 hingga 30 ribu.Saya lihat ramai juga yang menawarkan perkhidmatan tersebut , malah ada ibu yang menggendong anaknya sekali.Jadi peraturan ini malah memberi sumber rezeki kepada orang-orang yang menawarkan perkhidmatan tersebut.Beginilah manusia yang sentiasa ada akal untuk mengatasi setiap masalah.Lagi pula bagi setiap isu atau kejadian ada sahaja orang yang akan mendapat manfaat. Buatlah apapun peraturan pasti ada jalan keluar untuk mengatasi masalah tersebut. Kami sampai di hotel lewat magrib. Kami menginap di hotel lima bintang iaitu hotel Sari Pan Pacific.Saya rasa hotel ini sudah bertapak lama di sana tapi keadaan biliknya cukup terjaga.Artinya pihak pengurusan hotel ini sentiasa menjaga kemudahan yang ada bagi kegunaan tetamu mereka. Lepas makan malam kami mampir sebentar di pusat beli belah Sarina.Barang barang di sini kualitinya cukup terjamin sesuai dengan harga.Di tingkat tiga adalah pusat batik.Saya jadi bingung nak beli batik yang mana satu kerana terlampau banyak corak yang ada.Akhirnya hanyalah window shopping, tak beli apa-apa pun.Harga baju batik lumayanlah sesuai dengan corak dan kualiti .

Tidur di hotel ni lumayanlah cukup selesa. Pagi jumaat kami berangkat ke Bumi serpong Damai city kerana ada urusan resmi di sana. Kami berada di sana sampai lewat petang dan sebelah malamnya makan malam di restoran sedap malam di pusat Metropolitan. Makanan di situ adalah makanan laut.Berapa harga makanan saya pun tak pasti kerana pihak syarikat yang bayar. Rasanya lumayanlah tu .Diluar restoran ada penjaja buah-buahan.Harga rambutan sekilo Rp 35,000 bersamaan RM 15. Lumayan mahal tu.Tak jadi beli cuma pandang saja.

Malam tu hanya tidur kerana dah kepenatan.Pagi-pagi kami berangkat lagi ke BSD city untuk meneruskan urusan. Jam 3.45 petang waktu tempatan terbang kembali ke KLIA. Tepat jam 6.45 petang waktu Malaysia kami mendarat di KLIA.

Apa yang saya lihat Jakarta sudah pesat membangun.Saya difahamkan penduduknya lebih dari 20 juta iaitu hampir sama dengan penduduk Semenanjung Malaysia. Bayangkan betapa sesaknya kota ini. Bangunan mencakar langit cukup banyak melambangkan perkembangan pesat kota ini.Cuma LRT saya tak nampak.Rasanya masih belum ada lagi.Kalau ada tentu kota ini akan lebih canggih.
Kereta yang ada dijalanan kebanyakan mpv dan ini menjadi tren dikebanyakan bandar di Indonesia.Saya perhatikan kebanyakan kereta adalah baru-baru belaka. Artinya kemampuan rakyat kota ini untuk memiliki kereta cukup tinggi.Ya mungkin ramai pengusaha yang berjaya.

Oleh kerana saya cuma berada dua malam di sana tak sempatlah nak shopping.Jadi tak banyak catatan yang boleh di coretkan .