Wednesday, March 31, 2010

Semalam saya sempat mampir di sebuah kedai mamak yang menjual makanan dan surat khabar. Saya ke sana kerana nak fotopoki soalan untuk ujian pelajar saya.Kedainya kecil sahaja tak sampai 10 X 10 kaki tapi bila saya tanya sewanya berapa dia kata RM 4 ribu sebulan. Wow terkejut saya kerana kedai yang begitu kecil sewanya cukup mahal. Kedai ini terletak di kawasan pusat beli belah kota seriemas bersebelahan pasaraya yang baru dibuka. Mungkin kerana ada pasaraya tersebut harganya melambung tinggi. Dia kata sewa restoran di depan kedai tu RM 16 ribu sebulan. Wah memang parah kalau modal pusingan tak kuat.Jumlah pengunjung masih tak ramai maklumlah tempat baru dan disekelilingnya masih belum banyak penghuni. Pada masa yang akan datang saya rasa memang ada potensi kerana tak jauh dari situ akan di buka Institut aminudin Baki, SMK Tunku Kursiah dan Politeknik Nilai. Mungkin dua tahun lagi baru siap. Jadi selama dua tahun boleh ke bertahan berniaga dengan sewa yang melambung dan pengunjung tak ramai.Bila saya ajukan soalan itu dia jawab dengan selamba.Kita kena yakin Tuhan yang bagi rezeki.Wah cukup berkeyakinan teman kita ni walaupun saya rasa usia dia mencecah lewat lima puluhan.Dia cukup yakin mampu bertahan .

Betullah kata Rasulullah 90% rezeki tu datang dari perniagaan. Kita selalu canangkan perkara ini termasuk diri saya tapi nak mencuba tak berani. Saya lebih selesa makan gaji dari membuka kedai sendiri. Faktor usia dan modal yang selalu menghambat. Sebab itu saya sentiasa mempertingkatkan ilmu dan pengalaman kerana saya rasa saya ada bakat dalam bidang ni. Orang yang berilmu akan sentiasa ada peluang untuk terus berjaya dalam hidup.

Yang masih muda mungkin boleh mencuba tapi hidup orang yang berniaga ni ibarat kanak-kanak yang sedang berjalan. Jatuh bangun memang mainan hidup. Sebelum boleh berjalan tentunya jatuh bangun dulu dan sedang sedap berlaripun boleh tersungkur. Inilah ibaratnya orang yang menjalankan perniagaan. Kalau nak kaya kenalah berniaga kerana makan gaji tak mungkin jadi kaya. Kalau kaya juga memang peliklah. Paling hebatpun boleh hidup selesa tapi tak sampai jadi jutawan.

Kalau bekerja sebagai doktor pakar di hospital swasta memang boleh jadi kaya kerana mereka bukannnya makan gaji tapi berusaha sendiri. Hospital hanya mengambil sewa klinik dan management fee. Lagi banyak pesakit dan kes yang mereka rawat lagi banyaklah wang yang akan masuk. Jadi mereka juga adalah seorang usahawan. Dalam keadaan ini pun ramai juga yang takut untuk bekerja dengan hospital swasta kerana tak yakin boleh dapat pesakit dan hidup senang.

Memang semua orang tahu rezeki di tangan Tuhan. Tapi tafsiran manusia bermacam-macam.Rezeki tak akan datang kalau tak ada usaha dan usaha pula perlu mengikut kaedah yang di ridoi oleh Allah, bukannya asal main sapu. Jangan sampai membujur lalu melintang patah.
Hari ni dalam surat khabar dilaporkan petugas sebuah hospital diCina ditangkap kerana membuang bayi yang digugurkan kedalam sungai. Bayi tadi masih mempunyai tanda tagging di bahagian anggotanya. jadi membuang bayi dah sama seperti membuang sampah sarap. Anak manusia dah disamakan seperti sampah sarap yang boleh dibuang sesuka hati. Puncanya di Cina satu keluarga cuma boleh mempunyai satu orang anak. Sebab itu jika bayi yang dikandung tak sesuai dengan yang diinginkan oleh pasangan tersebut maka ianya akan digugurkan dan dibuang begitu saja. Dilaporkan 13 juta setahun bayi digugurkan dan dibuang. Dulu saya ada menyebutkan tentang jumlah laki-laki yang lebih banyak di sebahagian dari wilayah Cina sehingga nak cari jodohpun menjadi sulit kerana jumlah lak-laki jauh melebihi jumlah perempuan. sampai bila perkara ini akan berterusan hanya mereka yang tahu.

Kita pula macam mana. Kes pengguguran bayi ni ada ke tak ada sayapun tak pasti. tapi yang pasti sering kita membaca berita bayi ditinggalkan di tong sampah, di depan rumah orang dan didepan mesjid.Ada yang masih hidup dan ada yang dah mati. Jadi kitapun buat kerja ni juga cuma mungkin tak sebanyak mereka. Apa puncanya entahlah. Mungkin kerana terlanjur dan perasaan panik. jadi dibuanglah bayai yang tak bersalah tadi.

Menjadi tanggungjawab kita mendidik anak-anak agar berpegang teguh kepada pegangan agama supaya tak terjadi perkara-perkara yang tak diingini ini.
wassalam

No comments:

Post a Comment